Ekzema Asli Home Pemulihan dan Rawatan

Ekzema Asli Home Pemulihan dan Rawatan

Ekzema adalah keadaan kulit di mana terdapat keradangan kulit yang mengakibatkan pembentukan pustules, kadang-kadang yang dalamnya terdapat lelehan cecair. Keadaan kulit boleh menjadi hasil daripada alergi atau intolerans kepada bahan-bahan makanan tertentu seperti telur, susu, dan juga alahan hubungan seperti detergen dobi, minyak wangi dan pewarna. Mencari punca sebenar ekzema mungkin ubat yang terbaik untuk keadaan ini bahawa mana-mana rawatan yang lain.

Tanda-tanda utama ekzema adalah gatal-gatal dan erythematic papules melampau atau vesikel kecil, yang bermula dari pipi dan melanjutkan ke bahagian badan yang lain. Vesikel pecah dan cecair meleleh keluar meninggalkan keruping yang lebih kering dan sisa pigmentasi mayat. Ubat rumah untuk ekzema berguna dalam melegakan keadaan. Berikut adalah beberapa remedi ekzema biasa dan rawatan semulajadi -

Pemulihan Rumah untuk Ekzema

Daun Gandum - Sapukan jus wheatgrass di kawasan yang terjejas dan juga minum 50 ml jus dua kali sehari. Wheatgrass bertindak sebagai antiseptik semula jadi dan digunakan sebagai ubat rumah untuk ekzema.

Minyak Kelapa - Rebus sedikit minyak kelapa bersama-sama dengan beberapa ulas bawang putih. Ayak dan membolehkan ia sejuk. Sekarang memohon minyak ini di rantau yang terjejas 2 atau 3 kali sehari.

Margosa - Margosa, juga dikenali sebagai neem mempunyai antibakteria dan antiseptik. Menyediakan merebus dengan merebus beberapa daun neem dalam air. Sekarang membasuh kawasan yang terlibat dengan penyelesaian ini.

Mustard - benih sawi juga digunakan sebagai ubat rumah untuk ekzema. Benih Pound mustard untuk membentuk pes. Kini dipotong dan isi batang Euphoria neriefolia (snuhi) dengan pes ini, dan tutup dengan tanah liat dan masak. Mengambil dari api dan biarkan ia sejuk. Campuran dalam minyak mustard dan memohon secara setempat pada kawasan yang terjejas.

Tiga Myrobalans - Sediakan merebus dengan mendidihkan serbuk daripada tiga myrobalans iaitu Amla, Harad dan baheda. Sekarang basuh bahagian yang terjejas ekzema dengan merebus ini sebagai ubat semula jadi. Tiga myrobalans adalah amat berguna dalam merawat keadaan kulit bersama-sama dengan faedah kesihatan yang lain.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar